Exit

Helgen 28-30 Juni var det igjen duket for årets store begivenhet treffet til Vauxhall Norge 2013

Siste ukene før treffet var aktiviteten høy på Vauxhall verket i Bergen og her jobbet alle seint og tidlig for nå skulle vi ha så mange biler med som mulig til treffet og hele syv Vauxhall`s skulle av gårde til Skaslien gjestgiveri på Kirkenær. J

Her blei Det montert nye tepper og rulle belter. Vi byttet seter og stereo anlegg. Nye termostater og vann følere . Et par biler måtte gjennom EU kontroll, det blei bytta bremserør, hjul bolter og mansjetter. Flere av doningene fikk nye dekk og felger. I tillegg fikk alle sju nye reservehjul.( Ordre fra Jan)VX til Terje var Ny lakkert og klar fore første lang tur. Chevetten til Fetter Anton ( Ørjan Rødbotten) fikk også ny lakk på tak og panser kvelden før avreise !

marten1

verktøykassene blei rikelig fylt opp og fordelt med et godt utvalg i tomme verktøy og ekstra reserve deler. Vi la oss virkelig i selen for at dette skulle bli en uforglemmelig tur………. Og det blei det !!!

Arne Norheim også kalt Kokken var litt skeptisk til å legge ut på en så lang tur i gammel bil, og lurte på hvordan dette skulle gå.

marten2

For å gjøre turen så behagelig som mulig hadde vi bestilt overnatting på Solstad hotell på Gol fra torsdag til fredag og så en fin etappe videre til Kirkenær, planen var å være fremme tidlig ettermiddag på Skaslien J men det viste seg at historien blei noe annerledes.

Som nevnt var det sju biler i følget og femten personer:

Terje og Marit Skage i VX 2300 stasjonsvogn

John Terje L Jonsen med sine to sønner i Velox PB

Jan Hansen og Celine Hansen kjørte Ventora FD

Morten og Iselin Hansen i VX 2300

Bjørn Hansen og Gina Bjorøy i Viva HB

Arne Norheim og Viggo Bjorøy i Viva HB

Aage Bjorøy og Linda Håskjold i Chevette 77 ” Den gule djevelen ”

Vi la i vei ca 16.30 fra Vauxhallverket og beregnet ca fem timer til Gol.

Første motor stopp på Chevetten kom etter 20 minutters kjøring, På Lone Fina etter bensinfylling var Chevetten dø som en sild. Etter å ha sjekket bensin , gnist og byttet plugger satte vi en start kabel fra pluss til coil og vi var i gang igjen. (Dårlig spole i coil ?)

marten3

Jeg merket fort at her og var et problem med varmgang i motor, en liten bakke og temperaturen steg i meste laget. Måtte derfor legge inn gjentatte stopp for å kjøle ned .

På Voss var det igjen tid for stopp og kjøling. Bilen ville heller ikke da starte igjen.

Nå la vi opp en permanent kabel fra batteri til coil med et skjøte stykke og når dette var gjort startet bilen som et skudd. Vi bestemte oss for å ta ut termostat ved neste stopp og la i vei…

Etter noen kjøle stopp underveis kom vi frem til Gudvangen og jeg fant frem verktøykassa. Termostaten blei tatt ut og selv om pakning sementen var gammel blei huset tett og igjen var vi klar for veien.

Klokken 22.00 om kvelden ( Etter enda flere kjøle stopp ) var vi kommet til Borlaug og for de som er kjent starter vi her på oppstigning til Hemsedal og det er bratt, veldig bratt J

I skumrings timen og Med friskt mot startet jeg på stigningen .Etter vel halv veis blåste kjølevann over panseret og ny stopp tvang seg frem. Nå hadde vi med ekstra kjølevann men på grunn av varmen måtte vi stå lenge å vente.

marten4

Må jo få berømme de andre deltagere på turen , selv om vi skjønte at dette ikke skulle bli enkelt var stemningen helt topp. Her var lott og løye ved vert kjølestopp !

Tenkte at om vi bare nådde toppen burde vi få god kjøling innover Hemsedalsviddene, dette skulle nok gå grett. Nytt vann på og på an igjen! siste strekket opp røk celleverket i varmeapparatet og Baggen til Linda blei fylt med frostvæske/vann.

Nå hadde vi en god konsentrasjon av metta frostvæske damp inn i bilen, mørke og tåke på utsiden og dårlige lys. På tross av dette suste vi innover viddene og nærmet oss Hemsedal stasjon radig , med en temp måler som beveget seg riktig vei : Kald fjell luft er bra !

Vi feide inn på Esso Hemsedal som et gammelt lokomotiv innhyllet i damp og fikk akkurat fylt en kanne med kokende vann før stasjonen blei stengt ved midnatt. Deretter var det jo bare nedoverbakke til Gol og vi ankom Solstad hotell ca kl 0100 og tok oss noen velfortjente glass med vin etter en åtte timers tur fra Bergen J

marten5

Fredag morgen etter en solid frokost startet med vannpumpe bytte på parkerings plassen og en ekstra 12 v kjølevifte blei handlet inn på den lokale Biltema butikken, under mottoet, kjekt å ha

Fra Gol en 20 min. tur til Nesbyen og tempen sto i peek…………… igjen.

Løs med radiator og monterte innkjøpt kjølevifte rett i celleverket med streng , direkte koblet til batteriet. Dette gjorde under verker og nå opplevde vi lange kjøre distanser med ok temp. Selfølgelig med unntak av lange bakker som i Vikersund og ved Hadeland Glassverk der vi igjen måtte ha lenger puste pauser. Noen mil etter Vikersund bestemte vi oss for å sende tre biler i forveien mot Kirkenær. Det skal sies at alle holdt oppe humøret og var svært solidariske til problem barnet på turen , men det finnes jo grenser. L

Forskjellige grunner til problemet var diskutert under hele turen og jeg må flire litt med tanke på ideen om indre lekkasje…. I topp pakning , men det var ikke noe hvit røyk og moter gikk fint ellers

Kjøpte også en boks med radiator tett ut fra denne teori og når det da viste seg at problemet var en potte tett radiator !!!! så er det bare å innrømme total skivebom

Turen fortsatte sin sedvante gang og ca kl 21.000 fredag kveld rullet vi inn på treffplassen ,ryktet om problem Chevetten var kommet oss i forkjøpet og vi blei mottatt med åpne armer av Vauxhall klubbens medlemer J

Vi ringte til medlem Jan Berg og han kom ned fra Gausdal med en ekstra Viva radiator i kofferten til oss J

Lørdag var det fellestur til Flisa og en flott dag med mye fint å se, hyggelige mennesker og artige opplevelser.

Seinere da en flott middag på Gjestgiveriet var unna gjort og dansen startet med åpen bar, satte vi i gang med vertøykassa igjen.

Det var god stemning med glade Vauxhall medlemmer , langbord , rødvin og snaks på parkeringsplassen

Viva radiator blei montert , for sikkerhet skyld også denne med ekstra kjølevifte……

Her viste det seg en lekkasje rundt koblingsrør nedre slange og vi demonterte igjen …J

Etter en iderunde lånte vi Gassbrenner av Kokken på Gjestgiveriet og jeg var i hotell kjelleren og lette gjennom hyller med julepynt og lysestaker, kopper og kar på leit etter noe laget av tinn J

En lysmansjett dukket opp og så ut til å være i rette legering, dermed hadde vi det vi trengte for en lodde operasjon

Seint på kvelden måtte vi alikevel avslutte med en liten lekkasje da det viste seg vi ikke fikk lodde område reint nok og kanskje også var « Loddetinnet « ikke av beste sort. Jeg smurte noe permatex på for å tette og så hadde vi gjort det vi kunne for en lettere hjem tur

Søndag morgen under frokosten fikk vi beskjed om at Stein Krosli hadde ordnet med enda en ny Viva radiator opp fra Kongsvinger. Hu hei , ikke farlig når man har slike venner rundt seg!

Kjapp runde med verktøyet igjen , på med ny radiator og biltema vifte , fylte kjølevann.

Alt var tett og tur hjem for Chevetten sin del forløp seg uten et eneste problem og fin motor temp

Nå skal det nevnes at på første stopp på hjem tur i område Mjøsbrua røk clutch wiren på Morten sin VX, vi kan vel si at stafettpinnen dermed var overlevert og også her blei det en god historie på hjemturen J

En stor takk til alle som var med og bidrog til at dette blir en uforglemmelig tur, ser frem til neste års treff

Kokken hadde og en uforglemmelig tur J

VX medlem nr 16, Aage B

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Close
Go top