Exit

100 Års historie fra 1903 til 2003

 1

 Våre medlemmer kjenner de forskjellige modeller som Viva, Victor, Velox, Cresta , Chevette og enda flere til ! . skal i denne artikkelen fylle på litt ekstra info om Vauxhall for andre som kunne være interessert i viten om Vauxhall sin historie.

I det 13 århundre var det en leiesoldat ved navn Greve Fulk Le Breant som trofast tjente under Kong Johan. Denne kongen styrte England i 17 år( 1199-1216) og er nok mest kjent som broren til Kong Richard I ( Løvehjerte) og han hadde en svoren fiende i den kjente figuren Robin Hood J

Som belønning for sin tro tjeneste fikk Fulk Le Breant i gave fra Kong Johan både godset Luton Manor og et rikt gifter-mål med enken Margareth de Redvers som også hadde en stor eiendom i Lambert, London. Slottet på eiendommen fikk etterhvert navnet Fulks Hall og ettersom tiden går endres dette til Vauxhall. I dag er stedet kjent som Vauxhall garden.

Like i nærheten av området Vauxhall Garden, grunnlegger den Skotske ingeniøren Alexander Wilson i 1857 sin første fabrikk # Alexander Wilson & CO Engineers # , startet produksjon av marine motorer og høytrykkspumper. I 1890 endret fabrikken navn til Vauxhall Iron works.

Det er ved denne fabrikken bilproduksjon starter opp i 1903..

Den første bilen produsert hos Vauxhall Iron Works fikk navnet « The Light car» , denne var utstyrt med en 1 sylinder liggende motor på 5 hk , kjede trekk, styre stang i stedet for ratt og uten revers da den lett kunne skubbes for hånd. 46 av denne modellen blei produsert og to av disse er fortsatt i kjørbar stand, hvor den ene er utstilt på Vauxhall sitt Heritage senter i Luton.

2

Vauxhall Iron Works flyttet etter hvert til nye og større lokaler bygget i Luton, dette skal etter hvert bli Vauxhall sitt hovedkvarter for de neste 98 år. Først i ettertid var man klar over at Luton Manor en gang hadde vert Greve Fulk Le Breant og «Griffen» sitt hjemsted.

Våpenskjoldet til Le Breant var en «Griff», et fabeldyr formet som en Løvekropp med Ørnehode. Fabeldyret er brukt som merkeemblem og viser en Griff som holder et banner med V for Vauxhall og B for Bedford.

Emblemet er fortsatt i bruk på nye modeller men har endret utseende flere ganger gjennom 100 års bruk .

3

En tidlig modell var Y-type , kjent for sine sportslige egenskaper og dette førte videre til en A-type som med 4 slindret motor på 3 ltr tok tradisjonen videre. A-type var bygget fra 1908 til 1914 (WW I)

Den siste A- typen bygget i 1920 var konstruert for hastighet opp til 100 MPH

4

En annen av Vauxhalls modeller er C-10 , også seinere kjent som # Prince Henry# etter at tre av disse bilene deltok i et 1200 Mile (1900 km) langt billøp, 1910 Motor Trials. Løpet var et minneløp for Prince Henry of Russia derav fikk C-10 bilene det flotte navnet.

De første C 10 hadde en 4 sylindret motor på 3054 cc og 40 bhp (1907-08) og de siste modeller hadde 3969 cc og 60 bhp (1913-14)

5

Under den første verdenskrigen var Vauxhall en av få produsenter som leverte kjøretøy til formålet og mer en 1500 # Staffcar s# av D-type blei levert for militært bruk.

6

I 1925 blir Vauxhall motors oppkjøpt av General motors og blir en del av GM familien, seinere samme år blei også Opel kjøpt opp av GM. General Motor ønsket etter hvert å øke Vauxhalls produksjon og lanserte i 1930 modellen Vauxhall Cadet J

Under WW 2 var også Vauxhall med på produksjon av militære kjøretøyer som Bedford lastebiler og Churchill tanks med Bedford motorer. Skal ikke gå inn på dette temaet her men bare få med at Vauxhall startet egen produksjon av Bedford busser, Vare og lastevogner allerede i 1931 og fra 1942 med den nye fabrikken:

Bedford Dunstable plant i Bedforshire.

 

7

Etter krigen, i 1948 kom det nye modeller som Wyvern og 6 sylindret Velox ( E-modell) . På 1950 tallet kom det nye modeller av Velox,Wyvern og Cresta Disse modeller var i karosseriet design veldig make til sine amerikanske større slektninger, produksjonen i 1953 var for første gang på over 100.000 biler .

Det blei og feiret 50 års jubileum i 53 og bil med produksjonsnummer 1.000.000 såg dagens lys

På høsten 1957 kom den nye PA modellen av Velox/Cresta med Panorama fronrute og halefinner.

Dette året blei og Wyvern modellen blei faset ut og inn kom den nye Vauxhall Victor modell F

8

Victor F var i produksjon til 1961 og mer en 390.000 biler blei produsert. Viktor navnet er med i historien med karosseri modeller som F,FA,FB,FC,FD og FE og blir først faset ut i 1976.

En annen viktig milepæl i historien er lanseringen av Vauxhall første # Små Bil # , siden 1936, nemlig Vauxhall Viva HA.

Et nytt fabrikk annlegg blei bygget i Ellesmere Port, Cheshire og produksjon av Viva startet i 1963, varte til 1966 og i tillegg til en to dørs sedan kunne man velge en stasjonsvogn med navn Bedford Ha og i tillegg en Camper utgave med navnet Bedford Beagle

910

Viva fortsatte sin produksjon med modeller som HB (1966-1970) og til slutt HC (1971-1979) før Chevette overtok i 1980

1112

 

Seint på sekstitallet og utover i 1970 årene er en tid for Vauxhall med mange høydepunkt men også sterk konkuranse merker i mellom og i tillegg økonomiske nedgangstider i England. Noe som sørget for reduksjon i overskudd . Om dette er grunnen til samproduksjon av Opel/Vauxhall vites ikke men dette er på gang på slutten av 60 tallet og faktisk var det planlagt at Opel sin Record C modell skulle være utangspunkt for Victor og Ventora modellen for 1969. Disse planer blei heldigvis skrinlagt men allerede FE modellen av Viktor fra 1972 er det noen felles deler med Record D og likheten mellom disse to merkenavn begynner å bli synlige. De siste modeller produsert hos Vauxhall er Chevette, Cavalier, Charlton, Vectra og Astra m.m her er likheten til Opel total og det er vel bare Griffen som skiller fra Opel sitt Lyn

Produksjon av Bedford last stoppet opp 1992 og Vauxhall person bil stoppet opp ved Luton fabrikken i 2003. Den siste bilen som rullet av samlebåndet, en Vectra V 6, som også er utstilt på Vauxhall Heritage Centre , Luton

13

Mvh nr 16

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Close
Go top